Moderne "Alan Turings" lossen mysterie op Lees online  |   Afmelden
MORE museum voor modern realisme
PERSBERICHT
TWEE RAADSELS MYSTERIEUZE SCHILDERIJEN OPGELOST
"Het voelde soms alsof we in een mix zaten van de Da Vinci Code en De Amerikaanse Prinses", aldus Marieke Jooren, conservator van Museum MORE. "Naast het onderzoek voor de tentoonstelling en het boek over de broers Barraud, hebben we nog twee ontdekkingen gedaan". Op verzoek van het museum heeft een wetenschappelijk team van Franse encryptie-specialisten het mysterie ontrafeld van een bijna honderd jaar oud stilleven van Charles Barraud (1897-1997). Hierop heeft de kunstenaar een briefje geschilderd in codetaal. De tekens die hij afbeeldde lijken niet op reguliere letters of cijfers en stelden betrokken kunsthistorici voor een raadsel, dat nu opgelost is. Jooren:"Het bleek een boodschap aan een verloren liefde. Heel interessant dat een bètawetenschap op deze manier bijdraagt aan ons inzicht in een kunstwerk".   

"Daarnaast hebben we nóg een mysterie opgelost, het resultaat van een google-speurtocht naar een onbekende sjieke dame". François Barraud (1899-1934), een broer van Charles, schilderde in 1932 een portret van een vrouw, die het museum nu geïdentificeerd heeft. Het blijkt te gaan om Mary Mitchell Blair, erfgename van een vermogende bankier uit Chicago. Jooren: "Zij was een enorm gedreven kunstverzamelaar, die in contact stond met Max Moos, toen de belangrijkste galeriehouder van Zwitserland en mecenas van François. Werken uit Mary's verzameling zijn opgenomen in de collecties van het Metropolitan Museum en het Art Institute of Chicago. Extra leuk is dat wij zelfs een achterkleindochter in Amerika hebben achterhaald, die recent een roman schreef over haar. De schrijfster was 'astonished' en had het portret nog nooit gezien. Een familiegeschiedenis die doet denken aan het boek De Amerikaanse Prinses". Bij het overlijden van Mary Mitchell Blair op 84-jarige leeftijd in Hollywood, publiceerde de New York Times in 1940 een In Memoriam waarin staat dat zij ook de eerste vrouw in Chicago was met een verguld servies. En dat haar dochter Italia Blair getrouwd was met de Spaanse Markies van Ivanrey. 

De twee werken zijn te zien in de tentoonstelling DE BROERS BARRAUD | 4 Zwitserse realisten uit de jaren '20 en '30 in Museum MORE in Gorssel van 20 januari t/m 12 mei 2019. 


CODERAADSEL STILLEVEN UIT 1921 CHARLES BARRAUD 
Conservator Marieke Jooren: "Het was al wel bekend dat François communiceerde in een eigen 'geheimtaal', maar we kwamen erachter dat ook Charles zoiets toepaste. En zijn codeboodschap op dit schilderij was nog niet gekraakt. Omdat Charles een Franstalige Zwitser was, zochten we contact met Franstalige wetenschappers met een wiskundige achtergrond. Dat bleek een gelukkige keuze. Pierrick Gaudry en zijn collega's uit Nancy reageerden meteen heel enthousiast. Ze zagen het als een uitdaging, als een sport. Als moderne 'Alan Turings' hebben ze dit artistieke enigma aangepakt. De codesymbolen bleken een boodschap van Charles aan een verloren liefde. Misschien was het schilderij een cadeau aan een vrouw met wie hij verloofd was geweest want op het briefje staat: 'Vestige d'un fiancé, peint pour Melle Martha en remiercement des services rendus. Ch. Barraud'. Wat zoiets betekent als 'Nagelaten door een verloofde, geschilderd voor mejuffrouw Martha als dank voor bewezen diensten'. Het Franse woord 'vestige' kan ook een nostalgische connotatie hebben, als 'overblijfsel, restant'.

De decodering door CARAMBA
Het Franse team startte met de aanname dat het gecodeerde briefje op het schilderij gesigneerd was met 'Ch Barraud'. Zo konden ze een aantal symbolen koppelen aan letters uit het alfabet. Op basis daarvan vulden ze deze letters in op de plek van overeenkomstige symbolen binnen de andere 'woorden'. Vervolgens probeerden ze te raden welke letters ontbraken die konden matchen bij de andere symbolen. Zo kwamen ze er ook achter dat Charles 2 spelfoutjes had gemaakt. Sommige tekens waren daarnaast slecht leesbaar. Niettemin is de boodschap ontcijferd. Hiermee wordt een nieuw licht geworpen op het stilleven van Charles Barraud.  

Met dank aan het CARAMBA-team

Pierrick Gaudry, Virginie Lallemand, Aude le Gluher en Cécile Pierrot van het CARAMBA Team CNRS, INRIA, Université de Lorraine Nancy, Frankrijk.

PERSCONTACT
Ellen van Slagmaat
06-46839746
press@museummore.nl 
Museum MORE | Hoofdstraat 28 | 7213 CW Gorssel
DOWNLOAD PERSBEELD
NAAR DE TENTOONSTELLING
Facebook facebook.com/museummore
Contact